====== klassekontaktenes-faus-rolle-oppdatert-april-18 ====== {{klassekontaktenes-faus-rolle-oppdatert-april-18.odt|Original file}} Klassekontakters og kontaktlæreres roller i skole/hjem-samarbeidet Denne guiden er laget av FAU-styret og ledelsen ved Nordtvet skole for å informere klassekontaktene om deres rolle og om hvordan de kan samarbeide med kontaktlærerne. Klassekontaktenes rolle Valg av klassekontakt Klassekontaktene velges for ett skoleår om gangen. På Nordtvet skole velges én klassekontakt og én vara per klasse på foreldremøtet etter skolestart. Etter foreldremøtene på høsten får alle foreldre på skolen invitasjon til FAUs generalforsamling hvor man får informasjon om FAU og det er valg av nytt styre. Samarbeidet mellom klassekontakter, FAU-styret, kontaktlærer og foreldre Klassekontaktene regnes som en del av FAU-styret og er FAU-styrets representant inn til klassene. FAU-styret skal sende ut agenda for styremøtene til klassekontaktene. Referat sendes også til klassekontaktene. Styremøtene er åpne for alle og klassekontakter er velkomne til å sende inn saker og delta på møtene. Informasjon om FAU ved Nordtvet skole ligger her: [[https://nordtvet.osloskolen.no/om-skolen/rad-og-utvalg/fau/|https://nordtvet.osloskolen.no/om-skolen/rad-og-utvalg/fau/]] Som klassekontakt er du den personen som foreldrene i klassen kan henvende seg til hvis de har noen spørsmål. Du er også den personen kontaktlærer tar kontakt med. Generelt om klassekontaktens rolle Delta på formøte med kontaktlærerne på trinnet før foreldremøte for å sikre at saker som foresatte er opptatt av blir belyst på møtet. Kontaktlærere innkaller til dette møtet.  Skrive referat fra foreldremøtene og sende det til lærer for distribusjon til klassen. På første foreldremøte kan det være lurt å utarbeide et årshjul hvor man plotter inn aktivitetene man ønsker å få gjennomført Ha ansvar for avslutninger i samarbeid med kontaktlærer. Være aktiv i å jobbe for et godt miljø i klassen/ trinnet. Se forslag til aktiviteter under. Opprette en klassekasse som kan brukes av kontaktlærer og klassekontakter til markeringer, turer etc. Klassekontakten har ansvaret for å oppbevare pengene. Når det velges ny klassekontakt skal denne overta klassekassa hvis det er overskytende midler der. Ha en dialog med de andre klassekontaktene i samme trinn for felles aktiviteter. Som klassekontakt er det lurt å ha god kontakt med foreldre som kan hjelpe til underveis. Sosiale aktiviteter Faste arrangementer Det er forventet at klassekontakten, i samarbeid med kontaktlærer, arrangerer avslutning til jul og sommer, eventuelt også til påske. Man kan danne små foreldregrupper som hjelper til med de ulike arrangementene (se under). Klassekontakten står for innkjøp av nødvendig utstyr til avslutningene. Man har ikke lov til å kreve penger fra foreldre, menman kan be om at de som ønsker det kan bidra med valgfritt beløp eller man kan dekke inn utgifter via loddsalg. Foreldre kan ta med små premier til loddtrekning (på f.eks. max 50kr). Det er også hyggelig om man kan kjøpe inn en liten gave til læreren. På sommeravslutningen er det hyggelig om man kan holde en kort tale til læreren og takke for året på vegne av alle foreldrene. Vennegrupper Nordtvet skole ønsker at det dannes vennegrupper for 1.-4. trinn. Tanken er at man lager små grupper av barn som møtes noen ganger gjennom skoleåret for å leke sammen og bli bedre kjent. Kontaktlærer og foreldre kan samarbeide for å sette sammen gode grupper. Foreldre har da ansvaret for å ta med vennegruppen hjem til seg en dag, la barna leke sammen og spise en enkel middag. Man må ta hensyn til religiøse matregler. Man bør ikke legge opp til dyre aktiviteter som lekeland, kino etc. Forslag til andre aktiviteter Aktiviteter kan planlegges av klassekontaktene, eller det kan lages små foreldregrupper (2-3 foreldre) som får ansvar for å gjennomføre ulike aktiviteter gjennom året. Én foreldregruppe kan for eksempel lage høst-fest, en annen lage karneval etc. **Mulige aktiviteter for hele klassen eller hele trinnet: ** Bli kjent-treff (spesielt for 1. klasse) Foreldrefrokost. Man kan låne et klasserom og spise medbrakt mat sammen, kl. 07.30-08.30 Høst-fest/Halloween  Juleverksted  Karneval  Aktivitetsdager ute eller inne Aktiviteter for hele trinn Klassekontakter eller kontaktlærere som ønsker å gjennomføre arrangementer for hele trinn utenom jule- og sommeravslutning kan søke om støtte til dette hos FAU-styret. Søknadsskjema ligger på skolens hjemmeside. Hvis man er et helt trinn så får man leie Klubben gratis. Rune Madsen er kontaktperson på klubben og han kan nås på tlf. 412 39 376, eller man kan skrive en e-post til; [[mailto:kalbakken.fritidssenter@bgr.oslo.kommune.no|kalbakken.fritidssenter@bgr.oslo.kommune.no]] Skoleball 7. trinn Det er forventet at klassekontaktene til 7. trinn, i samarbeid med klassekontakter på Grorud skole, arrangerer «bli kjent-fest» for elevene. Dette er en god måte å skape en lettere overgang fra barne- til ungdomsskolen. FAU-styret støtter arrangementet. Ansvarsfordeling for 17. mai-arrangementet 17. mai er skoleårets store arrangement. Det trengs hjelp av mange foreldre for at arrangementet skal bli vellykket! FAU-styret kaller inn klassekontaktene til 2., 4. og 6. trinn og nedsetter en 17. mai-komité som har hovedansvaret for arrangementet. Oppgavene på trinnene er: **1. trinn:** bake kaker. En kake per barn, leveres på Kjellern «store AKS». OBS – ikke kaker med krem (som må kjøles). **2. trinn:** har ansvar for vaktene i spill-bodene. **4. trinn:** har ansvar for rigging og rydding etter arrangement. **6. trinn:** har ansvar for å handle inn alt av mat, drikke og utstyr. Har ansvar for tilberedning av mat, ta imot kaker fra 1. trinn og stå vakt i de forskjellige matbodene og på kjøkkenet. FAU-styret har ansvar for sekretariatet, salg av bonger og lodd, og premieutdeling. 17. mai-komiteen tar ansvar for å skaffe premier til boder og setter opp vaktlister for de ulike trinnene. Kontaktlærers rolle til klassekontakt: Informere tydelig om hva som forventes av klassekontaktene på foreldremøte, dele ut skriv. Møte klassekontaktene for å klargjøre samarbeid og roller. Ha kontakt i god tid før jul og sommeravslutning for å bli enig om dag, tidspunkt og hva som skal skje. Sende ut informasjon til foreldre om avslutninger og andre aktiviteter som skal gjennomføres i ranselpost, SMS og/eller mail. Interessert i å vite mer om skole/hjem-samarbeid? Foreldreutvalget for grunnopplæringen har mye bra informasjon: [[http://www.fug.no/foreldrerepresentanter.141855.no.html|http://www.fug.no/foreldrerepresentanter.141855.no.html]] Oppdatert 29.04.18